Cel i zadania
Cele Poradni:
a) udzielanie dzieciom i młodzieży pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym pomocy logopedycznej, pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu,
b) udzielanie rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej związanej z wychowaniem i kształceniem dzieci i młodzieży,
c) zapewnianie opieki dzieciom i młodzieży w wieku od urodzenia do zakończenia edukacji w szkole ponadgimnazjalnej,
d) udzielanie pomocy dzieciom nieuczęszczającym do szkoły (przedszkola) oraz ich rodzinom zamieszkałym na terenie działania poradni.
Do zadań Poradni należy:
1) diagnozowanie dzieci i młodzieży,
2) udzielanie dzieciom i młodzieży oraz rodzicom bezpośredniej pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
3) realizowanie zadań profilaktycznych oraz wspierających wychowawczą i edukacyjną funkcję przedszkola, szkoły i placówki, w tym wspieranie nauczycieli w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych,
4) organizowanie i prowadzenie wspomagania przedszkoli, szkół i placówek w zakresie realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
1.Diagnozowanie dzieci i młodzieży jest prowadzone w szczególności w celu określenia indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży, wyjaśniania mechanizmów ich funkcjonowania w odniesieniu do zgłaszanego problemu oraz wskazania sposobu rozwiązania tego problemu.
2. Efektem diagnozowania dzieci i młodzieży jest w szczególności:
a) wydanie opinii,
b) wydanie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przed-szkolnego lub indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży,
c) objęcie dzieci i młodzieży oraz rodziców bezpośrednią pomocą psychologiczno-pedagogiczną,
d) wspomaganie nauczycieli w zakresie pracy z dziećmi i młodzieżą oraz rodzicami.
1. Poradnia wydaje opinie w sprawie:
• wczesnego wspomagania rozwoju,
• wcześniejszego przyjęcia dziecka do szkoły podstawowej,
• odroczenia rozpoczęcia spełniania przez dziecko obowiązku szkolnego,
• gotowości szkolnej dziecka spełniającego obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego poza przedszkolem lub oddziałem przedszkolnym,
• zwolnienia ucznia z nauki drugiego języka obcego,
• objęcia ucznia nauką w klasie terapeutycznej,
• specyficznych trudności w uczeniu się,
• udzielanie zezwolenia na indywidualny program lub tok nauki,
• przyjęcia ucznia gimnazjum do oddziału przysposabiającego do pracy,
• pierwszeństwa w przyjęciu ucznia z problemami zdrowotnymi do szkoły ponadgimnazjalnej,
• zezwolenia na zatrudnianie młodocianego w celu przyuczenia do wykonywania określonej pracy lub nauki zawodu,
• objęcia dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną w przedszkolu,
• objęcia dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną w szkole lub placówce,
• opinie określone w odrębnych przepisach.